Úttalan utakon
2008.08.26. 19:16
Letérni a kijelölt útról, nem törődni azzal, hogy esik vagy fúj, hogy a fejünkre tűz a nap, sárban dagonyázni – nem, nem, ez a viselkedés nem csak gyerekkorunkat idézi. Van egy területe az életnek, ahol a felnőttek újra átélhetik az említett kalandokat. Mindössze fel kell keresni egy off-road-pályát. Aktív résztvevőként vagy nézőként egyaránt lenyűgöző élmény.
A sportág gyökerei a xx. század első feléig nyúlnak vissza. 1921-ben rendezték meg az első, Nagy Medve (Big Bear Run) névre keresztelt versenyt az Egyesült Államokban. Az off-roadolás a század második felében valódi tömegsporttá nőtte ki magát. Magyarországon Somogybabodon rendezték az első off-road fesztivált 1986-ban, mára Európa egyik legnagyobb-legfontosabb terepjárós eseményévé fejlődött. A 30 hektáros elterülő pálya egész évben nyitva áll.
Az off-road kifejezés a tevékenység körülményeire utal: a járművek nem tükörsima aszfalton, de még csak nem is erdei utakon teljesítik a távot, hanem a legváltozatosabb terepviszonyok között: folyómedrekben, meredek sziklafalakon, homokon, sárban. Bár tágabb értelemben a tereprali (pl. a Dakar) is off-road kategória, a kettő között mégis van egy lényeges különbség: míg előbbinél a gyorsaságon van a hangsúly, az utóbbinál az ügyesség dominál.
Ügyességünket pedig sokféle járművel próbára tehetjük: nekivághatunk motorral, buggie-val, kamionnal is, de a vérbeli off-roadosok az összkerékmeghajtású terepjáróra esküsznek, a fő, hogy kilegyen a négy kerekük. Egy-egy pálya különböző nehézségű szakaszokból épül fel, bizonyos távok szériaautókkal is teljesíthetőek, mások tuningolt járműveket igényelnek. Több magyarországi off-road egyesületnél bérelni is lehet tuningolt terepjárókat. A bérleti díj a hivatásos sofőrt is magában foglalja. Saját autónkat viszont mi magunk is összetörhetjük. Tesztelhetjük tudásunkat sárból gyorsulással – ebben az esetben a vasalt, fehér ing nem kötelező -, párhuzamos terepjárófutammal, vagy ha magányra vágyunk, végigautózhatunk a mesterséges és természetes akadályokkal teletűzdelt, meredek kaptatókkal fenyegető pályaszakaszokon, ahol a fondorlatosan elhelyezett bóják között kell áthaladni. Téved, aki azt hiszi, hogy sétakocsikázásról van szó és elég a gázt nyomni, majd az autó dolgozik helyettünk. Az off-road fizikailag és szellemileg is komoly kihívás. Vezetés közben minden izmunk megfeszül, testünk teljesen együtt él az autóval, az agyunk pedig folyamatosan az optimális útvonal felmérésén, a váratlan helyzetek megoldásán dolgozik.
Az off-roadot nem elsősorban fogyni vágyóknak találták ki, de ez a kettős koncentráció biztosan megszabadít néhány kilótól pár óra alatt. Féltett ruhánkban, teli gyomorral, sörözés-borozás után senkinek sem ajánljuk a terepjárózást.
|